Lezen is helemaal het einde

Technologie is blijkbaar in staat om in no-time zijn stempel te drukken op de manier waarop we met elkaar communiceren. Die communicatie maakt immers steeds vaker gebruik van middelen die vragen om een minimum aan woorden.

Wat we te zeggen hebben, is nog maar beperkt. Honderdveertig tekens, meer mag een tweet op Twitter niet zijn. Website-bezoekers zijn wel te verleiden met beeld, amper nog met tekst. De kranten presenteren elk kwartaal dalende oplagecijfers.

Lezen is niet uit, maar we lezen wel anders. Korte zinnen. Gerichte inhoud. Dat vraagt ook een heel andere aanpak van een communicatiebureau. De brochures met grote stukken tekst liggen bij het oud papier. Vervangen door een nieuwe manier van communiceren.

Tekst 2.0 bestaat uit krachtige statements, uit quotes, uit tussenkopjes die lange stukken tekst – want die zijn er nog wel degelijk – snel scanbaar maken. Een fractie van een seconde, meer tijd gunt een lezer een communicatieboodschap niet. Een modern bureau begrijpt dat. En handelt ernaar. Deze tekst is al veel te lang. Stop.